Læsning – et indsatsområde i skolen
Som et nyt tiltag har vi i skolen læsebånd for alle skoleelever.
Hvad er læsebånd
Med læsebånd menes der, at alle skolens elever hver morgen læser 20 minutter fra kl. 8.50 – 9.10. De dage hvor der er morgensang, ligger læsebåndet de efterfølgende 20 minutter. Læsebåndet er ikke til lektielæsning, men til træning af læsefærdigheder.
Hvorfor læsebånd
- Det er vores erfaring, at en stor del af eleverne ikke læser fritidslæsning og derfor ikke får den læsetræning, der er nødvendig for at udvikle læsekompetencen.
- læseudviklingen går ofte i stå, når arbejdet med at knække koden er ovre.
- læseforskere påpeger, at det tager rundt regnet 5000 timer at udvikle en god læsekompetence.
- især elever på mellemtrin og overbygning læser gennemsnitligt for lidt og for langsomt på landsplan.
- konsekvensen er, at mange børn har en alt for lav læsehastighed, hvilket giver dem problemer med at tilegne sig såvel skønlitterære som faglitterære tekster.
- det er også klart, at med en lav læsehastighed kan lektier i diverse fag i overbygningen virke uoverkommelige, for ikke at tale om, hvilke problemer de vil støde på i ungdomsuddannelserne.
- så hvordan skaber vi tid og lyst til at udvikle denne læsekompetence? En mulighed er et læsebånd, hvor der læses 20 min. ekstra dagligt = 100 min. om ugen til hvert barn. Det er dog ikke meningen, at læsebåndet skal erstatte læsningen hjemme – den er tænkt som et supplement til den nuværende indsats i hjemmet.
Hvad er målet med læsebånd
- De yngste elever får tid til at træne og konsolidere deres læsefærdigheder
- mellemtrinet får trænet afkodningsfærdigheder og øget læsehastigheden
- læsebåndet skal være med til at fastholde de ældste elever som læsere på et tidspunkt, hvor mange børn holder op med at læse, og det skal hjælpe med at eleverne fortsætter med at øge læsehastigheden.
Hvordan gør vi det
Der er naturligvis forskellige forventninger til, hvad eleverne skal præstere i de forskellige grupper. I Mini- og lillegruppen skal læsebåndet tilpasses elevernes koncentrationsevne og faglige ståsted. Her kan fortælling, oplæsning, storbogs-læsning i fællesskab være gode aktiviteter, og man kan måske selv lave en lille bog.
I mellem- og storegruppen forventer vi, at eleverne kan læse koncentreret i 20 min. Det vil absolut være en fordel for den enkelte elev, hvis der medbringes en bog hjemmefra, som eleven er motiveret for at læse, så en indsats med at komme på biblioteket/boghandleren vil være en stor støtte for barnet. I storegruppen vil der også være mulighed for at læse “Månedens bog”, men når den er læst, skal der gerne medbringes egen bog. Der vil være bøger til låns i klassen, men dette bør ses som en nødløsning, da vi ikke har et særlig stort udvalg af bøger, så det er ikke sikkert, at man kan finde en motiverende bog der.
Hvis man i mellem- og storegruppen kommer for sent og døren er lukket til grupperummet, bliver man udenfor og laver noget andet fagligt i fællesrummet. Dette er for at sikre den ro, der skal være til læsebåndet – der skal være absolut læsero uden forstyrrelser.