Årets udviklingsområde 2020-21: Motivation og testkultur
-
-
-
- Vi har i dette år i skolen fokus på at skærpe vores viden og praksis vedr. motivation og testkultur
Som prøvefri skole ser vi en spændende udfordring i at diskutere, hvordan vi sikrer os, at vi har helt styr på, hvor elevernes faglige niveau ligger samtidig med, at vi ikke vil have en testkultur. Både elever, forældre og lærere har brug for at vide, hvilket niveau eleverne er på, og hvad de med fordel kan se som udviklingsområder. Vi har indtil nu benyttet standardiserede læse-, stave- og matematikprøver på alle årgange fra 3.klasse og op, og i udskolingen har vi haft terminsprøver, så spørgsmålet er, om vi skal blive ved med det. Hvad er fordele og ulemper i forhold til at ‘stå mål med ‘ folkeskolens undervisning og skabe de bedst mulige udviklingbetingelser for eleverne. Er der en konflikt mellem de to ting? Herunder ligger det store spørgsmål om, hvordan eleverne motiveres og motiverer sig selv til læring og udvikling. Mange elever er sig bevidst, at de forventes at præstere i deres fremtidige liv uden for friskolen, så hvordan forbereder vi dem bedst til det? Ved at træne præstationskulturen eller ved at fokusere på lyst og indre drive eller noget midt imellem?
Hvordan gør vi?
-
-
-
- -Vi vil bruge 2 pædagogiske eftermiddage på at diskutere emnet, og som forberedelse deltager alle lærere også i 2-dages-kurset ‘Med Grundtvig i skole’ på Askov højskole (arrangeret af Grundtvigsk Forum)
- -Vi vil læse relevant litteratur om emnet, bl.a. bogen ‘Evaluering på godt og ondt‘ af professor Jens Dolin, Aarhus universitetsforlag.
Hvorfor gør vi det?
- Vi arbejder på Friskolen i Thorlund løbende på at udvikle os og følge med den udvikling, der finder sted i både samfund og forskningen i børns trivsel og læring. Derfor bestræber vi os på at holde os ajour med den bedste viden i bestræbelsen på at lave den bedste skole, hvor eleverne lærer og trives. Vi er opmærksomme på at leve op til skolens formålsformuleringer, og vi mener at gøre dette bedst ved i fællesskab at udvikle os både ved inspiration udefra og ved at trække på alle de kompetencer, vi har i personalegruppen.
- De sidste år har de pædagogiske indsatsområder omhandlet:
– Klasseledelse og relation (2014-15)
– Målstyret undervisning (2015-16)
– Det pædagogiske møde med barnet med ADHD (2016-17)
– It i undervisningen (2017-18)
– Projektopgaven (2018-19)
– autisme (2019-20)